تاریخچه خانه هوشمند

اولین خانه‌های هوشمند فقط در حد ایده بودند و واقعی نبودند. دهه‌ها، داستان‌های علمی_تخیلی ایده‌ی خانه هوشمند را کشف کرده بودند. نویسنده‌های زیادی مانند «ری بردبری» آینده‌ای را تصور کرده بود که در آن خانه‌ها برهم کنشی دارند و خودشان را مدیریت می‌کنند. در داستان کوتاه بردبری به نام «باران نم نم خواهد بارید»، او یک خانه‌ی اتوماتیک را توصیف می‌کند که حتی بعد از مرگ صاحبش هم کار می‌کند.

اگرچه ایده‌ی اتوماسیون خانه مدت‌هاست که وجود دارد، ولی خانه‌های هوشمند واقعی مدت کوتاهی‌ست که به وجود آمده‌اند. می خواهیم چند تا از اختراعات واقعی را که به خانه هوشمندی که ما امروزه می شناسیم ختم شده و می توانیم در آینده‌ی نزدیک انتظار داشته باشیم را بررسی کنیم.

1901-1920- اختراع لوازم خانگی:

اگرچه لوازم خانگی آن چیزی نیستند که ما به عنوان «هوشمند» در نظر می گیریم، اما آنها دستاورد شگفت انگیزی در اوایل قرن بیستم بودند. این دستاوردها با اولین جارو برقی مجهز به موتور در سال 1901 شروع شد و در طول دو دهه یخچال، خشک‌کن لباس، ماشین لباسشویی، اتو، تستر، و چیزهای دیگر اختراع شدند.

1966-1967- ECHO IV و کامپیوتر آشپزخانه:

اگرچه هرگز به صورت تجاری فروشی نداشت، ولی Echo IV اولین دستگاه هوشمند بود. این دستگاه باهوش می توانست لیست خریدها را محاسبه کند، دمای خانه را تنظیم کند و لوازم خانه را خاموش و روشن کند. کامپیوتر آشپزخانه که یک سال بعد توسعه یافت می توانست دستورهای پخت را ذخیره کند، اما هیچ مدلی از آن نیز به فروش نرفت.

Echo-IV شامل موارد زیر بود:

  1. چهار کابینت بزرگ به وزن 360 کیلوگرم
  2. یک CPU
  3. حافظه مغناطیسی هسته ای
  4. 120 مدار I/O
  5. منابع تغذیه

1991-پیرتکنولوژی

پیرتکنولوژی از ترکیب دو واژه‌ی پیری شناسی و تکنولوژی ایجاد شده و زندگی شهروندان سالخورده را آسان تر می‌کند. در دهه‌ی 1990، تحقیقات و فن‌آوری‌های زیادی در این بخش انجام شد. برای مثال شرکت Life Alert یک وسیله ای را برای افراد سالخورده که تنها زندگی می‌کنند طراحی کرد تا در مواقع اضطراری مانند زمین افتادن به آنها اجازه دهد تا دیگران را باخبر کنند بدون آنکه بخواهند خودشان را به تلفن برسانند.

1998-اوایل 2000-اتوماسیون خانه

با پدیدار شدن تکنولوژی های مختلف از جمله تلفن همراه در اوایل دهه 2000، خانه های هوشمند یا اتوماسیون خانه به خصوص در اوایل دهه‌ی 2000 شروع به شناخته شدن کردند. در آن زمان خانه‌های هوشمند به یک گزینه‌ی قابل خرید و موفقیت آمیز برای مصرف کننده‌ها تبدیل شد و تکنولوژی‌های خانگی، شبکه‌های خانگی و گجت‌های دیگر شروع به ظاهر شدن در قفسه‌ی فروشگاه‌ها کردند.

خانه‌های هوشمند امروزی

خانه‌های هوشمند امروزی بیشتر در مورد امنیت و زندگی سبزتر هستند. آن‌ها پایدار هستند و کمک می‌کنند تا مطمئن شویم که خانه ما انرژی اضافی مصرف نمی‌کند.

ترندهای رایج در اتوماسیون خانه شامل کنترل از راه دور، روشنایی اتوماتیک، تنظیم ترموستات اتوماتیک، لوازم خانگی زمان بندی شده، نوتیفیکیشن‌های موبایل/ایمیل/مسیج و نظارت ویدیویی از راه دور می باشد.

تاریخچه خانه هوشمند
برچسب گذاری شده در:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *