خانه هوشمند چیست و چگونه کار می کند؟

خانه هوشمند به شما امکان کنترل وسایل در خانه را از طریق تلفن همراه در هرجایی که هستید می دهد. این اصطلاح ممکن است برای دستگاه‌های قابل برنامه‌ریزی جدا استفاده شود مانند ترموستات و سیستم اطفاء حریق، اما خانه هوشمند به طور دقیق‌تر خانه‌ای را توصیف می‌کند که تقریبا همه چیز مانند چراغ‌ها، وسایل برقی، پریزها، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و … به یه شبکه‌ی قابل کنترل از راه دور متصل هستند.لورم ايپسوم متن ساختگی با توليد سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافيک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرايط فعلی تکنولوژی مورد نياز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زيادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آينده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را مي طلبد تا با نرم افزارها شناخت بيشتری را برای طراحان رايانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پيشرو در زبان فارسی ايجاد کرد. در اين صورت می توان اميد داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرايط سخت تايپ به پايان رسد و زمان مورد نياز شامل حروفچينی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پيوسته اهل دنيای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گيرد.

از منظر امنیت خانه، خانه هوشمند شامل سیستم هشدار، درها و پنجره ها، قفل‌ها، آشکارساز دود، دوربین‌های نظارت و همه‌ی سنسورهایی که به آن متصلند نیز می‌شود.

تا چند وقت اخیر، سیستم‌های کنترل هوشمند تنها در ساختمان‌های تجاری و خانه‌های گران قیمت استفاده میشد و فقط شامل کنترل‌های پایه بود، اما امروزه مفهوم آن گسترده‌تر شده و لازمه‌ی هر خانه‌ای می باشد.

خانه‌ هوشمند یک قدم به سوی اینترنت اشیا (IoT) است که در آن هر چیزی دارای یک آدرس IP است و می‌تواند از راه دور مانیتور شده و کنترل شود. اولین و بهترین مزیت این رویکرد دستگاه‌های هوشمند هستند که می‌توانند به یک شبکه‌ی محلی از طریق اترنت یا Wi-Fi وصل شوند.

اگرچه هنوز راه زیادی مانده تا از گوشی موبایلتان برای پیدا کردن جوراب گم شده‌تان استفاده کنید، اما شبکه‌های خانگی قابلیت افزایش تعداد این وسایل و سیستم‌ها را دارند.

خانه‌ی هوشمند در سه سطح کار می‌کند:

  • نظارت: نظارت یعنی کاربرها می توانند از راه دور دستگاه را از طریق اپلیکیشن چک کنند.
  • اتوماسیون: اتوماسیون به قابلیت برنامه‌ریزی و زمان‌بندی برای دستگاه‌های روی شبکه گفته می‌شود. این برنامه‌ریزی ممکن است شامل دستورهای وابسته به زمان مانند روشن و یا خاموش شدن چراغ‌ها در یک زمان مشخص در روز باشد و یا شامل اتفاق‌های بدون زمان‌بندی باشد مانند روشن شدن همه‌ی چراغ‌های خانه وقتی آلارم سیستم امنیتی فعال می شود.
  • کنترل از راه دور: خصوصیت دیگر خانه هوشمند نظارت و دسترسی از راه دور است. با سیستم اتوماسیون خانه شما می‌توانید با هر وسیله‌ای که به اینترنت وصل می‌شود سیستم‌های موجود در خانه را نظارت و کنترل کنید. اپلیکیشن‌های نظارت، اطلاعات خوبی در مورد خانه شما ارائه می‌دهند، از وضعیت کنونی تا تاریخچه‌ی جزییاتی که تا به حال اتفاق افتاده است. می‌توانید وضعیت سیستم امنیتی را چک کنید، اینکه آیا چراغ‌ها روشن هستن، درها قفل هستن، دمای داخل خانه در حال حاضر چقدر است و خیلی چیزهای دیگر.

پروتکل‌های کنترل

دستگاه‌های IoT از طریق پروتکل کنترل‌شان به اینترنت یا به همدیگر متصل می‌شوند. اگر دستگاه‌های IoT را انسان در نظر بگیریم، پروتکل آن‌ها مانند زبان رایج آنهاست. برای مثال، روی زمین زبان‌های مختلفی وجود دارد همان طور که پروتکل‌های کنترل مختلفی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • Wi-Fi: Wi-Fi رایج ترین پروتکل کنترل می‌باشد. بدین معنی که دستگاه IoT شما از اینترنت معمولی شما استفاده می‌کند.
  • Z-Wave: Z-Wave یک تکنولوژی بی سیم است که با Wi-Fi شما تداخل ایجاد نمی‌کند.
  • Zig-Bee: مشابه Z-Wave، Zig-Bee یک شبکه و زبان عمومی است که به دستگاه‌های IoT اجازه ارتباط می‌دهد.
  • Bluetooth: بلوتوث یک تکنولوژی شبکه‌ی دیگر است که به ما اجازه می‌دهد دستگاه‌های IoT را کنترل و مانیتور کنیم.

مزایای خانه هوشمند:

  • دسترسی از راه دور: قابلیت کنترل دستگاه‌ها از راه دور مثلا باز کردن در برای اعضای خانواده بدون اینکه مجبور باشید کلید را زیر پادری بگذارید.
  • راحتی: تا به حال شده راحت توی تخت‌تان باشید و یادتان بیاید که چراغ را خاموش نکردید؟ با کلیدهای هوشمند شما می‌توانید چراغ‌ها را خاموش کنید بدون اینکه از تخت‌‌تان بیرون بیایید.
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی: چندبار پیش آمده که سیستم گرمایش را روشن گذاشته‌اید در حالی که بیرون از خانه بوده‌اید؟ با خانه‌ی هوشمند شما می توانید ترموستات را برنامه‌ریزی کنید تا انرژی هدر نرود.
  • ایمنی: محصولات امنیتی هوشمند زیادی وجود دارد که می‌تواند امنیت خانه‌ی شما را افزایش دهد مانند سنسور در و پنجره، دوربین‌های امنیتی که می‌توانند افراد را شناسایی کنند، زنگ در ویدیویی که به شما اجازه می‌دهد از هرجایی که هستید جواب آیفون را بدهید.

خانه هوشمند چیست و چگونه کار می کند؟
برچسب گذاری شده در:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *